Gertruda: księżna-matka, pobożna fundatorka, skruszona penitentka
Księżna-matka
Kluczową postacią Kodeksu pozostaje bez wątpienia Gertruda jako główna
penitentka wypowiadająca się w tekście w pierwszej osobie: ego Gertruda. W miniaturze występuje jako
matka księcia Jaropełka, tak określona we fragmentarycznie dziś zachowanej inskrypcji. Podobnie określana
jest w ruskich przekazach pisanych: albo jako „matka Jaropełka”, albo jako „matka Światopełka”, czasami też
jako „księżna” (kniahini), nigdy zaś jako Gertruda. Dodajmy przy tym, że imię Gertrudy nie pojawia się
również w łacińskich przekazach, w których księżna określana jest jako „regina Russorum” lub jako żona Izjasława.
Jej imię występuje wyłącznie na kartach rękopisu w Cividale, zawsze wyróżnione złoceniem całego słowa (ff. 231v,
232v) albo samego inicjału „G” (fol. 8). Gertrudzie przypisywano także drugie imię, Elżbieta, w ruskim
brzmieniu Olisawa lub Helena, jednak nie potwierdzają tego ani zapisy, ani miniatury w Kodeksie Gertrudy.
Pozornie zadziwiające pominięcie imienia księżnej w jej oficjalnym w istocie
wizerunku nie jest jednak zjawiskiem wyjątkowym ani w sztuce ruskiej tego czasu, ani nawet w zapisach
kronikarskich, lecz ma charakter zwyczajowy. W bardzo zniszczonej miniaturze dedykacyjnej w Kodeksie Światosława
(tzw. Izbornik) z 1073 roku (Moskwa, Muzeum Historyczne, cod. Sin. 31–д, fol. 1v-2), przedstawiającej księcia
Światosława, który w otoczeniu rodziny ofiarowuje księgę tronującemu Chrystusowi, żona księcia określona została
w inskrypcji jedynie jako kniahini (кнагынu), chociaż wszyscy pozostali, książę i ich synowie - z imienia. Także
we wczesnych zapisach kronikarskich na Rusi książęce małżonki nie były określane z imienia, z wyjątkiem Olgi,
żony Igora oraz Anny, bizantyńskiej księżniczki poślubionej przez Włodzimierza. Jak z tego wynika, tytuł
kniahini należał do ofi-
cjalnej tytulatury dworu kijowskiego i przysługiwał wyłącznie żonie panującego oraz
wdowie po nim.
W miniaturze Modlitwy do św. Piotra Gertruda została więc określona zgodnie z
ruskim zwyczajem, choć sama przywiązywała ogromną wagę do swego imienia, skoro w Modlitwach mówi o sobie
dumnie: ego Gertruda. Krótkie inskrypcje w miniaturach wykonywali zwykle sami malarze, choć niekiedy
odwoływali się również do pomocy skrybów. Zastosowane w
miniaturze określenie Gertrudy według zwyczaju ruskiego wskazuje, że autor miniatury wywodził
się z miejscowego, ruskiego środowiska. Natomiast o wyborze tego określenia zdecydowała najpewniej
sama Gertruda, ponieważ z reguły w przypadku przedstawień o charakterze portretowym inskrypcje
imienne wykonywano zgodnie z wolą zleceniodawcy. Określenie to nie ma zabarwienia emocjonalnego,
lecz identyfikuje Gertrudę jako matkę księcia. Przypomnijmy bowiem, że w kronikarskim zapisie
o śmierci Gertrudy nazwano ją z kolei „matką Światopełka” zasiadającego wówczas na kijowskim tronie.
Przypadająca do stóp Św. Piotra „matka Jaropełka” to księżna-matka, której książęcą godność prócz
napisu określa również odpowiedni strój.
Miniaturzysta bardzo starannie przedstawił wszystkie elementy stroju
Gertrudy i choć obecnie - z powodu znacznych w tym miejscu ubytków farby - niektóre trudno
jednoznacznie określić, nie ulega wątpliwości, że są to szaty dworskie, podkreślające książęcą
godność „matki Jaropełka”. Składają się na nie: purpurowa wzorzysta suknia wierzchnia, suknia
spodnia o wą-skich złotych mankietach, złoty wzorzysty płaszcz i purpurowe trzewiki. Najtrudniej
odczytać formę nakrycia głowy księżnej, gdyż tu ubytki farby są największe.
Widoczny pozostał jedynie brzeg białej chusty szerszym pasem okalającej lewy policzek i szyję
oraz ogólny zarys złotego nakrycia głowy o podwyższonym, lekko zaokrąglonym kształcie, na brzegu
wyraźnie zakreślonym białym perełkowaniem. W kilku miejscach na powierzchni tego nakrycia widoczne są